zonder moeite afvallen

Herken je dit? Je ben al heel vaak een nieuw dieet gestart, je hebt je voorgenomen om iedere dag iets eerder op te staan zodat je in de ochtend ook je gezonde lunch kan maken om mee te nemen en je gaat nu ECHT gebruik maken van dat sportschoolabonnement dat je anderhalf jaar geleden hebt afgesloten.

Je begint vol goede moed en het lukt allemaal! Voor twee weken. Dan komt de klad erin, lukt het niet om naar de sportschool te gaan en wordt het toch weer pizza die avond. Het is wéér mislukt en je bent wéér terug bij af. Je bent boos en teleurgesteld, waarom lukt het jou niet om vol te houden en af te vallen?

Als je vol goede moed begint dan wil je het natuurlijk meteen goed aanpakken. Maar in je enthousiasme kun je teveel nieuwe gewoontes tegelijk aan willen leren, zoals een ander voedingspatroon, eerder opstaan en naar de sportschool. Je bent dan continu aan het bedenken wat je anders moet doen , en vooral wat je niet meer moet doen. Dat zorgt ervoor dat je nieuwe routine je vooral veel stress oplevert en niet de rust die je wilt en nodig hebt.

De eerste tip is daarom: pak niet teveel dingen tegelijk aan, kies er steeds één waar je aan wilt werken. Begin bijvoorbeeld met het eten van een gezond ontbijt. Misschien moet je daarvoor andere boodschappen halen, of moet je ’s avonds al het één en ander voorbereiden. Als dat min of meer een gewoonte is dan pak jen iets anders aan, bijvoorbeeld één keer per week een sessie in de sportschool plannen. Als dat goed gaat doe je er een sessie per week bij. Kortom: neem kleine stappen.

Het volhouden van een dieet is voor heel veel mensen moeilijk. Als ze al gewicht verliezen is het meestal binnen een paar maanden weer terug. De belangrijkste reden waarom diëten niet lukt is gewoon omdat ze niet werken. Het is niet voor niets een miljardenindustrie. Ze verdienen geld met een  illusie. Het gewicht dat je in eerste instantie verliest is vaak maar tijdelijk en heeft grote consequenties voor je lichaam.

Vaak treed het jo-jo effect op, waarbij je het gewicht dat je in eerste instantie kwijt was geraakt weer aankomt, vaak met nog een beetje extra gewicht er bovenop. Maar dat is slechts het deel dat je zelf kunt meten. Er gebeurt ook van alles aan de binnenkant. Je metabolisme wordt trager, waardoor het nog moeilijker wordt om gewicht stabiel te houden of af te vallen. Het aankomen en afvallen heeft invloed op je  hormoonhuishouding, wat ook weer een negatieve invloed kan hebben op je gewicht. Studies tonen aan dat het niveau van het verzadigingshormoon leptine afneemt terwijl het niveau van het hongerhormoon ghreline toeneemt. Dit leidt dus tot een toegenomen hongergevoel. Het schommelende gewicht heeft ook nadelige effecten op de gezondheid van je hart, het is zelfs ongezonder dan een te hoog gewicht dat niet schommelt!

Bij veel diëten gaat het om het vermijden van bepaald voedsel. Dat werkt vaak averechts want verboden voedsel wordt extra aantrekkelijk! Een nadelig effect ervan kan zijn dat je verhouding tot voedsel permanent verstoord wordt, je blijft voedsel als “goed” of “fout” zien.

Ook psychologisch gezien heeft het invloed op je. Je gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen daalt omdat het weer mislukt is. Je kon het weer niet.

Maar ligt het dan aan jou of aan de diëten? Kijk nog eens naar de nadelige effecten van diëten:

  • Je hongergevoel gaat omhoog en je metabolisme gaat omlaag
  • Het verbieden van voedsel maakt het juist extra aantrekkelijk waardoor het weer moeilijker wordt het dieet vol te houden
  • Diëten kan je relatie met eten verstoren en zelfs leiden tot emotie-eten

De effecten van een dieet maken het diëten op zich dus extra moeilijk.

Ok, geen diëten meer. Wat doe je dan wel?

Je hebt geen tijdelijke oplossing nodig maar een blijvende. Het is belangrijk dat je de dieet-mindset loslaat en een andere manier van denken aanneemt. Want sommige dingen die juist heel goed voor je zijn kunnen tegenstrijdig voelen als je gewend bent om op dieet te zijn. Het belangrijkste is dat je weer naar de signalen van je lichaam gaat luisteren en ze leert herkennen voor wat ze zijn.

Luister naar je hongergevoel – eet wanneer je het nodig hebt, niet volgens de klok. Intuïtief eten dus. Leer het hongergevoel ook als zodanig herkennen. Is het echt honger of is het een emotie die je in je buik voelt? Veel van onze emoties voelen we in onze buik. Denk maar eens aan de uitdrukkingen “vlinders in je buik” of “ een knoop in je maag”.

Gezondheid is belangrijker dan gewicht – staar je niet blind op de cijfertjes op de weegschaal. Het allerbelangrijkste is dat je leert eten wat goed is voor jouw lichaam, wat jouw darmflora voedt en waar je energie van krijgt. Je gewicht gaat gedurende de dag en week op en neer en blijvend gewichtsverlies duurt langer dan je denkt. Als je je alleen op de cijfertjes focust kun je daar gedemotiveerd door raken. Maar als je kijkt naar je energieniveau, je fitheid, hoe je huid eruit ziet en je buik die niet meer opgeblazen is, dan heb je al heel snel resultaat.

Denk niet in “goed” en “slecht” voedsel – denk in plaats daarvan in voeden en alles wat je wel kunt eten. Wat heeft mijn lichaam nu nodig? Door meer fruit, groenten en peulvruchten te eten zorg je er op een natuurlijke manier voor dat je minder ongezonde dingen eet omdat je minder ruimte daarvoor overhoudt. Dat betekent niet dat je nooit meer taart of chocola kan eten! Doordat je gewend bent om te gezonde keuzes te maken en daardoor minimaal 80% van je maaltijden gezonde voeding is, kun je makkelijk een keer een stukje taart nemen op een verjaardag of genieten van chocola. Je lichaam kan er door de goede basis makkelijk mee omgaan en heeft het geen blijvend effect. De 80-20 regel stelt dat 80% van je voeding gezonde keuzes zijn en 20% minder gezond.

Vergeet calorieën tellen en eliminatiediëten zoals, koolhydraatarm, vetarm, suikervrij en keto. Het zijn allemaal voorbeelden van diëten die uitgaan van verboden voedsel. Hierdoor zijn ze niet vol te houden. Leer in plaats daarvan wat voor jou een gezond voedingspatroon is en hoe je wat jij lekker vindt op een gezonde(re) manier kunt maken.

En het allerbelangrijkste: GENIET ERVAN! Voeding is zo’n belangrijk onderdeel van ons leven dat het iets moet zijn waar je van kunt genieten. In tegenstelling tot wat de reclame ons doet geloven hebben we geen overbewerkt fast-food, chips, koek en andere bewerkte producten voor nodig. Het vet, zout en suiker dat in deze producten zit werkt op een bepaalde manier verslavend, maar het verpest ook je smaak. Ander voedsel smaakt daardoor vaak wat vlakker. Door minder bewerkt voedsel te eten zul je merken dat je smaakt verandert en dat vers en onbewerkt veel lekkerder wordt. Binnen afzienbare tijd zul je bewerkt voedsel te zout of te zoet gaan vinden. En dat maakt het gelijk ook makkelijker om er minder van te eten 😉

Ga lekker aan de slag met deze tips en laat alles wat (over)bewerkt is staan. Als je vragen hebt dan kun je me altijd een e-mail sturen op info@etenmetelles.nl of een WhatsApp op nummer 06 25 38 90 26.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

App mij
Stuur me een app!
Hallo, hoe kan ik je helpen?