Vegan plantaardig gezonde voeding

Hoe gezond eten jouw nieuwe gewoonte wordt!

Ik wil gezonder eten!” Als je aan het einde van het jaar een rondvraag doet naar de goede voornemens van de mensen om je heen zul je deze uitspraak regelmatig voorbij horen komen. Veel mensen nemen zich voor om van gezond eten een nieuwe gewoonte te maken. Misschien was jij er daar ook één van.

Als je diezelfde mensen eind januari vraagt hoe het met de voornemens staat zul je merken dat het velen niet gelukt is om die nieuwe gewoonte blijvend te maken. Hoe komt dat? We denken allemaal dat het komt door een gebrek aan wilskracht en motivatie. Als je maar meer wilskracht had, of beter gemotiveerd was, of beter je best zou doen… Want dat is wat we hebben geleerd, toch? Je kunt alles als je maar goed genoeg je best doet.

Het blijkt echter dat wilskracht en motivatie niet de juiste manieren zijn om een nieuwe gewoonte aan te leren. Met andere woorden, het ligt niet aan jou of hoe jij bent, maar aan de methode die je gebruikt. Je kunt het jezelf dus makkelijker maken!

Als we een nieuwe gewoonte aan willen leren dan beginnen we vaak veel te groot. We willen vanaf NU gezond eten en met gezond eten bedoelen we dat we NOOIT meer een koekje, taart, ijs of ander “verboden eten” eten. Als je dit zo ziet staan zie je al wel dat dit al heel gauw een onwerkbare situatie wordt. Je zult het waarschijnlijk een aantal weken volhouden, maar daarna komt er een keer dat je wél een koekje wilt of op een verjaardag toch taart eet. En dan heb je gefaald. Dat is wat je dan in je hoofd hoort.

Dat kan anders. Wil je gezonder eten? En dan niet een paar keer per maand een appeltje eten of tijdens de maandelijkse lunch met je vriendengroep een salade nemen in plaats van een biefstuk, maar dagelijks gezondere keuzes maken? Ik zal je laten zien hoe dat gaat lukken.

Als je een nieuwe gewoonte blijvend wilt maken,

moet je kleine stapjes nemen.


En dat kunnen echt hele kleine stapjes zijn. Als je bijvoorbeeld “meer fruit” wilt gaan eten, dan hoef je niet gelijk per dag een hele fruitschaal leeg te eten. Begin eens met één stuk fruit per dag. Of koop een tros druiven en eet iedere dag een paar druiven tot de tros op is. Het hoeft niet groot.

Ga verder met bijvoorbeeld een banaan per dag, en start dan met één keer in de ochtend en één keer in de middag een stuk fruit.

Bessen en aarbeien in een gele kom, gezond eten

De drie dingen die menselijk gedrag aansturen zijn motivatie, mogelijkheid en triggers.


Ik heb ’s ochtends echt koffie nodig. Ik vind het lekker en ik word er wakker van. Dus ik heb motivatie om ’s ochtends koffie te zetten. Het is voor mij ook mogelijk om dat te doen omdat ik koffie in huis heb, een koffiefilterhouder (ik maak op de ouderwetse manier koffie) en een waterkoker. Ik maak de koffie altijd tegelijkertijd met mijn ontbijt, dus het ene gedrag triggered het andere.

Laten we bij het voorbeeld “meer fruit eten” blijven. Je motivatie is natuurlijk gezonder eten, maar het kan ook zijn dat je fruit gewoon erg lekker vindt. Het moet wel mogelijk zijn om het fruit te eten, dus zorg voor een gevulde fruitmand en maak het aantrekkelijk door een paar verschillende soorten fruit te kopen. Denk ook eens aan bevroren fruit, zorg dat je altijd wat in je vriezer hebt liggen.

Nu moet je een trigger koppelen aan deze nieuwe gewoonte. Die trigger kan bijvoorbeeld een maaltijd zijn, zodat je het fruit voor, tijdens of na die maaltijd eet. Neem je iedere dag een koffie- of theepauze op je werk? Neem dan je fruit. Ga je iedere dag een blokje om? Neem dan je fruit mee en eet het al wandelend op. Koppel het aan een gewoonte die je al hebt.

Motivatie is voldoende voor eenmalige uitdagingen, maar niet voor blijvende verandering.


Zoals gezegd is motivatie alleen niet de sleutel tot succes als je je nieuwe gewoonte blijvend wil maken. Motivatie is goed als je eenmalig iets moet doen wat je erg moeilijk vindt en waarbij je snel een beloning krijgt, maar om duurzaam een nieuwe gewoonte aan te leren moet je je gedrag aanpassen. Dat is het pad van het verlangen dat je nu hebt naar het vervullen van dat verlangen.

Je motivatie zal je zeker op weg helpen en als je nieuwe gewoontes aanleert en vol kunt houden zullen die je ook weer nieuwe motivatie geven om ook andere gewoontes aan te leren of te veranderen.

Hoe simpeler de gewoonte, hoe makkelijker hij is om vol te houden.


Het helpt enorm als je je nieuwe gewoonte in het begin zo simpel mogelijk maakt. De vraag die je jezelf daarbij kunt stellen is: wat maakt het moeilijk om de gewoonte vol te houden? Vaak heeft het met één van deze factoren te maken: tijd, geld, lichamelijke gesteldheid, mentale gesteldheid en je dagelijkse routine.

Stel dat je als doel hebt om iedere dag 15 minuten te wandelen. Dat is wat tijd betreft voor iedereen haalbaar, hoe druk je het ook hebt. Het kost ook niets, dus de factor geld is ook geen probleem. Maar wat als je gezondheidsproblemen hebt en lichamelijk en geestelijk weinig energie hebt? Dan is 15 minuten waarschijnlijk veel te hoog gegrepen.

Hoe kun je dit simpeler maken zodat je al wel begint met het aanleren van een nieuwe gewoonte? Je kunt kijken wat je al wel kunt doen. Is 15 minuten achter elkaar teveel? Maak dan drie korte wandelingetjes van 5 minuten. Naarmate je fitter wordt zul je vanzelf je doel bereiken

Verzin je eigen triggers om van je nieuwe gewoonte een routine te maken.


De beste triggers om nieuwe gewoontes aan te hangen zijn acties of andere gewoonten die je gedurende de dag toch al doet. Zo bouw je op bestaande gewoontes en hoef je niet iets geheel nieuws aan je dagelijkse routine toe te voegen.

Als je triggers bedenkt, zorg er dan voor dat ze wat plaats, frequentie en thema betreft bij de gewoonte passen. Als je meerdere keren per dag fruit wilt eten, koppel dat dan niet aan iets dat je maar één keer per dag doet. Of als je twee keer per dag naar buiten wil voor een korte wandeling, koppel dat niet aan de huiskamer stofzuigen. Ik ga er vanuit dat je dat niet twee keer per dag doet 😉zoek dus gewoontes die bij elkaar passen. Eet fruit bij maaltijden en als je gaat zitten voor koffie of thee. Ga iedere dag na je ontbijt en diner wandelen. Drink een glas water als je naar de WC bent geweest.

Speel hier een beetje mee, kijk wat voor jou werkt. Ik wilde graag de dag beginnen met water drinken. Ik zet daarvoor een flesje water klaar ’s avonds en leg mijn telefoon, die ik als wekker gebruik, ernaast. Zo kan ik gelijk drinken als ik de wekker uit heb gezet. Als ik heb gedronken dan zet ik het flesje in de badkamer bij mijn tandenborstel, zodat ik ’s avonds er aan herinnerd word dat ik het flesje weer vul. Een andere trigger die ik gebruik voor het water drinken is het avondeten koken. Ik pak eerst een glas water en dan begin ik met koken.

Hoe meer je bezig gaat met het aanleren van nieuwe gewoontes hoe makkelijker het voor je zal zijn.

Neem kleine stappen, hou ze simpel en koppel ze aan goede triggers.

Ik ben heel erg benieuwd met welke nieuwe gewoontes jij aan de slag wilt gaan! Laat het me weten in de comments of stuur me een appje via de knop rechtsonder.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs, recepten en etenswaardigheden? Abonneer je dan op Eten met Elles en ontvang alle nieuwtjes in je mailbox!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

App mij
Stuur me een app!
Hallo, hoe kan ik je helpen?