Plantaardige voeding heeft een positief effect op fibromyalgie

Wie mij kent weet dat ik echt een voorvechter ben van (meer) plantaardig eten. Het is beter voor mens, dier en milieu. Het traject dat mijn klanten volgen bestaat voor een groot deel uit het aanpassen van hun dieet naar een (meer) plantaardig voedingspatroon. Veel mensen vragen wat de reden is dat ik in mijn traject zo’n nadruk leg op voeding. Want als fibromyalgie komt door een overbelast zenuwstelsel, wat heeft voeding daar dan mee te maken?

Ik merkte tijdens mijn overgang van alleseter via vegetariër naar vegan en plantaardig dat hoe meer plantaardig, onbewerkt en natuurlijk ik at, des te milder mijn klachten werden. Mijn voeding was het enige wat in die periode veranderde, ik deed geen therapie of behandeling, maar toch merkte ik enorme verschillen. Het verschil werd helemaal duidelijk als ik van mijn plantaardige pad afweek. Aangezien ik een echte kaaskop was, duurde het lang voor ik dat kon laten staan. En steeds als ik weer kaas had gegeten, had ik tijdelijk meer klachten.

Ik vond dat heel interessant en ben me daarom steeds meer in voeding en het effect daarvan op ons lichaam gaan verdiepen. Onderzoek naar onderzoek wijst uit dat een plantaardig voedingspatroon voor ons lichaam de beste keuze is. Er zijn een heleboel redenen waarom plantaardige voeding goed voor je is, maar ik noem hieronder drie redenen waarom het juist bij fibromyalgie zo goed werkt.

Vitamine C: de anti-stress vitamine


Het binnenkrijgen van vitamine C is een belangrijke reden om meer plantaardige voeding te eten als je fibromyalgie. Het menselijk lichaam, iedere cel, is afhankelijk van vitamine C voor allerlei processen. Het is onder meer belangrijk voor het spiermetabolisme, de opname van ijzer in de darmen en het helpt bij de aanmaak van bepaalde hormonen.

Planten en de meeste gewervelde dieren kunnen zelf vitamine C aanmaken, maar de mens, mensapen, vleerhonden, beenvissen, cavia’s en bepaalde zangvogels kunnen dat niet. Die dieren moeten het uit hun voeding halen. De theorie is dat er zo’n overvloed aan fruit en groenten met vitamine C in onze omgeving was dat we de mogelijkheid om zelf vitamine C aan te maken hebben verloren. We kregen immers makkelijk genoeg binnen omdat we alleen fruit en andere planten aten, alles wat je rauw en onbewerkt kon eten. Even ter vergelijking: in dierlijke producten zit géén vitamine C.

Maar wat maakt Vitamine C zo belangrijk voor fibromyalgie? Het is de ultieme anti-stressvitamine!

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als dieren worden opgejaagd of onder druk staan (bijvoorbeeld als ze geen water of voedsel kunnen vinden) ze meer vitamine C gaan produceren. Op deze manier beschermt het dier zichzelf tegen overmatige stress. Dit toont aan dat vitamine C een heel belangrijk onderdeel is van het immuunsysteem.

Chronische stress is vaak één van de oorzaken van fibromyalgie en omgekeerd is fibromyalgie zelf ook een chronische bron van stress. De pijn en vermoeidheid, je zorgen maken over je toekomst, wat anderen van je denken, negatieve gedachten. Tel daarbij de dagelijkse “gewone” stress op van straling, de overvloed aan prikkels, vervuiling of medicijngebruik op en dan zie je dat vitamine C onmisbaar is.

We maken het helaas niet zelf meer aan dus het moet uit onze voeding komen. Je vindt vitamine C alleen in plantaardige bronnen, niet in dierlijke. Het is dus ontzettend belangrijk om veel vers fruit en verse groenten te eten. Je kunt natuurlijk supplementen nemen, maar vitamine C in de natuurlijke vorm heeft de voorkeur omdat je dan het hele pakket krijgt van vitaminen, mineralen en vezels.

Wateroplosbare vezels werken voor jou en je darmflora

Een tweede reden waarom plantaardige voeding zo goed voor je is: wateroplosbare vezels. Uit onderzoeken die gedaan zijn op de poep van onze verre voorouders blijkt dat zij zo’n 100 tot 250 gram wateroplosbare vezels per dag aten! En wat zijn de enige bronnen van deze vezels? Juist: fruit en planten.

Wateroplosbare vezels worden in onze darmen omgezet in gezonde vetzuren die nodig zijn in onze hormoonhuishouding. In onze maag en darmen zitten receptoren die meten of we al voldoende wateroplosbare vezels binnen hebben gekregen. Als dat het geval is dan krijgt je brein het signaal dat je voldaan bent, dat je kunt stoppen met eten en met eten zoeken. Totdat je dat signaal krijgt zul je een drang om te eten blijven houden. Daar kan je wilskracht niet tegenop.

Tegenwoordig halen de meeste mensen nog geen 20 gram vezels per dag. Wat voeding betreft ligt de focus van veel mensen nog steeds op zoveel mogelijk dierlijke eiwitten en er zitten geen wateroplosbare vezels in dierlijke producten. Als jouw dieet voornamelijk uit dierlijke producten bestaat krijg je dus niet het signaal dat je voldaan bent, dat je voldoende vezels binnen hebt gehad. Als dat regelmatig (of iedere dag) gebeurt dan gaat jouw lichaam stresshormonen aanmaken. Ook dat heeft een negatieve invloed op fibromyalgie. Je brein blijft het signaal geven dat er meer vezels (dus eten) gevonden en gegeten moet worden, dus je blijft dat onrustige gevoel houden.

Wij kunnen de voedingsvezels zelf niet afbreken maar een groot deel van de vezels dienen als voedsel voor de goede bacteriën in onze darmflora en de darmcellen zelf. Deze goede bacteriën zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem dus op deze manier dragen vezels bij aan de strijd tegen de fibromyalgieklachten.

Daarnaast trekken de vezels vocht aan in de darmen wat weer goed is voor de stoelgang. De darmen blijven hierdoor rustiger wat de kans op Prikkelbaar Darmsyndroom vermindert.

Plantaardige voeding is ontstekingsremmend

Maar de belangrijkste de belangrijkste redenen waarom plantaardige voeding zo gezond is, is dat het ontstekingsremmend is. Ik denk dat de meesten van ons wel eens een ontsteking hebben gehad, bijvoorbeeld als je in je vinger gesneden had en er was vuil in de wond gekomen. Of je hebt je enkel verstuikt. Dat zijn beide voorbeelden van acute ontsteking. Wat er in je lichaam gebeurt is dat er meer bloed naar de beschadigde plek wordt gestuurd en de bloedvaten laten meer stoffen door waardoor gespecialiseerde immuuncellen sneller hun werk kunnen doen. De plek wordt warm en rood, en zwelt op. Als het vuil is verwijderd dan kalmeert alles weer en kan de wond helen.

Er is ook chronische ontsteking. Dit is een hardnekkige ontsteking die niet meer weggaat. Verschillende chronische ziekten die wij kennen beginnen met een chronische ontsteking in je lichaam, zoals atherosclerose. Een chronische ontsteking kan het lichaam ernstige schade toebrengen, bijvoorbeeld door littekenweefsel te veroorzaken in het ontstoken weefsel. Zo’n chronische ontsteking is vaak laaggradig. Laaggradige ontstekingen zijn ontstekingen die wel aanwezig zijn en invloed hebben maar niet direct opvallen en dus heel lang door kunnen sluimeren.

Artsen kunnen met behulp van een analyse van je bloed kijken of er een ontsteking in je lichaam zit. Ze zoeken dan naar “markers”, bepaalde stoffen die aangeven dat er een ontsteking aanwezig is. Eén van de markers die artsen gebruiken om het ontstekingsniveau in het lichaam te meten is de aanwezigheid van C-reactief proteïne (CRP).

Duitse onderzoekers hebben in 2013 46 verschillende studies naast elkaar gelegd en gekeken naar de aanwezigheid van CRP bij mensen die een “Westers” dieet volgden en mensen die een plantaardig dieet volgden. Het Westerse dieet is wat we in Nederland gewend zijn te etten: de focus ligt vaak op vlees, zuivel en eieren. Zij zagen in alle studies dat degenen die het Westerse dieet volgden een verhoogd CRP-gehalte hadden. Mensen die plantaardig aten hadden juist een heel laag CRP-gehalte.

In een latere studie in 2015 zetten onderzoekers 600 mensen op een onbewerkt plantaardig dieet om te kijken wat er met het CRP niveau zou gebeuren. Het resultaat was dat niet alleen het CRP niveau aanzienlijk daalde, ook het cholesterol, de bloeddruk en het BMI gingen omlaag.

Maar is plantaardige voeding ontstekingsremmend of is het helemaal niet ontstekend voor het lichaam? Het antwoord hierop zou wel eens “beide” kunnen zijn. Plantaardige voeding zit vol fytonutriënten die ontstekingsremmend zijn en het lichaam helpen om sneller van een ontsteking af te komen.

Daarnaast bevat plantaardige voeding weinig of geen triggers voor ontstekingen. De voornaamste triggers zijn vet, vooral verzadigd vet, toxines en een hoge bacteriële lading (de hoeveelheid bacteriën in een product). Plantaardige voeding heeft vooral gezonde vetten, heel weinig toxines en een hele lage bacteriële lading

Dierlijke producten daarentegen hebben een hoge bacteriële lading. Veel bacteriën produceren lipopolysacchariden, toxines die vrijkomen als de bacteriën doodgaan. Deze toxines activeren ons immuunsysteem en blijven ook in het product aanwezig na bereiding (koken, bakken, braden). Het zijn dus niet alleen de bacteriën zelf die gevaarlijk kunnen zijn.

Zoals eerder vermeld is vet ook een ontstekingsbevorderende trigger, met name het LDL-cholesterol is hierbij belangrijk. LDL wordt ook wel het slechte cholesterol genoemd. Teveel LDL-cholesterol in je bloed werkt ontstekingsbevorderend op de wanden van de bloedvaten, waardoor plakdeeltjes zich beter kunnen hechten. Dat is het begin van hart- en vaatziekten.

De voornaamste bronnen van LDL-cholesterol zijn:

·        Transvetten – dit zit in veel bewerkte producten en komt ook van nature voor in vlees en zuivel.

·        Verzadigd vet – zit voornamelijk in dierlijke producten en junk food.

·        Cholesterol in voeding – dit zit uitsluitend in dierlijke producten, met name eieren.

De pijn van fibromyalgie wordt veroorzaakt door een overbelasting van je brein, waardoor gewone prikkels, zoals licht, geluid, aanraking, lichte druk maar ook zoiets als de beweging van je darmen, in je brein wordt geïnterpreteerd als pijn. Het is alsof je een rookmelder hebt die bij ieder zuchtje wind dat voorbij komt oorverdovend begint te piepen. Het is verkeerd afgesteld. Dat is er ook met het brein aan de hand als je fibromyalgiepijn hebt.

Als je lichaam continu te maken heeft met dit soort ontstekingen en aanvallen op het immuunsysteem, dan kost dat heel veel energie. Daarbij wordt ook continu je zenuwstelsel geprikkeld omdat het immuunsysteem steeds “aan” staat. Die prikkels worden in je brein verkeerd geïnterpreteerd als pijn en zo heb je chronische pijn.

Er zijn  nog veel meer redenen om plantaardig te eten maar die bewaar ik voor een ander blog. Ik wil je voor nu laten zien dat voeding je lichaam kan helen en voeden, energie geven en je darmflora kan versterken, of het kan je lichaam en je gezondheid tegenwerken. Als je fibromyalgie hebt dan staat je zenuwstelsel en daardoor je immuunsysteem continu onder hoogspanning (dat geldt voor iedere ziekte of aandoening) waardoor jouw lichaam alle hulp van jou nodig heeft. Met plantaardige voeding kun je gaan ondersteunen en meewerken in plaats van tegenwerken.

Het is een heel ander voedingspatroon dan waar de meeste van ons mee zijn opgegroeid. Want je haalt je eiwitten en ijzer uit vlees en je calcium uit melk, toch? Dat is wat we al jaren horen. En er zit inderdaad eiwit en ijzer in vlees en calcium in melk, maar het zit ook in groene bladgroenten, granen, noten peulvruchten, champignons, en andere plantaardige bronnen.

Plantaardig eten houdt niet in dat je stoffen tekort komt, allerlei gerechten gaat missen en vijf keer per week een zak sla wegkauwt. Het geeft je juist meer opties en mogelijkheden dan je nu voor kunt stellen. Anders, maar minstens zo lekker en zeker de moeite waard om uit te proberen! En onthoud: als gezonde voeding jouw basis is dan kun je echt tussendoor wel eens ongezond eten “gewoon omdat het kan”.

De keuze is heel simpel: kies je voor voeding die je maag wel vult maar je lichaam ziek maakt, wat heel makkelijk klaar te maken is maar je chronische problemen geeft? Of kies je voor puur, onbewerkt voedsel dat inderdaad wat meer werk vergt (hoewel dat te verwaarlozen is) maar dat je lichaam voedt en je gezond maakt en houdt? Wat vind jij een goede reden om dat niet te doen?

Wil jij weten wat plantaardige voeding voor jou kan doen? Of hoe je het beste de eerste stappen kunt zetten om meer plantaardig te eten? Klik dan hier om een gratis sessie in te plannen waarin je tips geef en jij jouw vragen mag stellen. Of stel de vraag direct via de WhatsApp button aan de rechterkant.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

App mij
Stuur me een app!
Hallo, hoe kan ik je helpen?